Drewno wchodzi do szkół. Pierwsza prefabrykowana szkoła drewniana powstała w Gdańsku
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska poinformowała o zakończeniu rozbudowy budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w gdańskiej dzielnicy Osowa. Dzięki wykorzystaniu technologii prefabrykowanych modułów drewnianych obiekt udało się zrealizować w ciągu zaledwie 12 miesięcy.
ZDJĘCIA: https://wetransfer.com/downloads/8f2c7a0ef22b601e368203f11b85637d20230828080637/427a209a74f5a1681841ae391a34c46a20230828080721/00630a
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska poinformowała o zakończeniu rozbudowy budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w gdańskiej dzielnicy Osowa. Dzięki wykorzystaniu technologii prefabrykowanych modułów drewnianych obiekt udało się zrealizować w ciągu zaledwie 12 miesięcy. Projekt i realizację inwestycji DRMG powierzyła firmie EKOINBUD, specjalizującej się m.in. w projektowaniu i budowie modułowych budynków użyteczności publicznej. Pierwszy dzwonek w nowej szkole zabrzmi już 1 września.
W nowo wybudowanym obiekcie o całkowitej powierzchni użytkowej przekraczającej 2.5 tys. m2 łącznie wygospodarowano 72 pomieszczenia. Wśród nich znalazło się 12 sal lekcyjnych dla uczniów klas 1-3 oraz 4 sale dla uczniów „zerówki”. Ponadto w budynku powstała m.in. aula, pracownia komputerowa, biblioteka z czytelnią, świetlica, stołówka wraz z zapleczem kuchennym, pomieszczenia terapeutyczne oraz specjalistyczne gabinety terapeutyczne – psychologa, logopedy, pedagoga i higienistki.
Rozbudowa obiektu szkolnego w Osowej była niezmiernie potrzebna – mówi Karol Kalinowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Przed podjęciem decyzji o koniecznej rozbudowie, szkoła liczyła już blisko 1000 uczniów co stanowiło duże utrudnienie w funkcjonowaniu. Dzięki nowemu budynkowi, ok. 450 najmłodszych uczniów z klas od 0 do 3 rozpocznie swoją szkolną przygodę w zupełnie nowym obiekcie. Podjęto decyzję, by przy budowie obiektu zastosować technologię szkieletu drewnianego prefabrykowanego, która umożliwi realizację tego zadania w założonym terminie i przeznaczonym na ten cel budżecie. Dzięki zastosowanej technologii Gdańsk zyskał nową, bardzo potrzebną placówkę edukacyjną, która umożliwi uczniom naukę w komfortowych, zdrowych warunkach w budynku, który ma niskie zapotrzebowanie na energię, co z pewnością przełoży się na zmniejszenie kosztów jego eksploatacji. Tego typu realizacje wpisują się doskonale w strategię zrównoważonego rozwoju miasta Gdańsk.
Jedną z głównych wytycznych inwestora było zastosowanie rozwiązań poprawiających akustykę wewnątrz budynku. Wobec tego, poza zwiększoną izolacyjnością akustyczną przegród wydzielających sale lekcyjne i sale, w których przebywają dzieci, dodatkowo zdecydowano się na wykończenia sufitów przy użyciu paneli akustycznych. Celem tego zabiegu było znaczne ograniczenie niepożądanego pogłosu wewnętrznego, co bezpośrednio przełoży się na poprawę komfortu uczniów i pracy kadry dydaktycznej.
Projekt przygotowany przez biuro projektowe EKOINBUD bazował na wykorzystaniu prefabrykowanych modułów w konstrukcji drewnianej. Zastosowana technologia w znacznym stopniu skróciła czas wznoszenia konstrukcji budynku, który udało się zakończyć w ciągu 12 miesięcy.
Był to jeden z większych realizowanych przez nas budynków, dlatego też zdecydowaliśmy się na wprowadzenie podziału na sześć głównych sekcji – mówi Tomasz Balcerowski, prezes zarządu EKOINBUD. Taki zabieg pozwolił nam na niezależne prowadzenie prac w poszczególnych sekcjach, co bezpośrednio przełożyło się na realizację inwestycji w tak krótkim terminie. Wykorzystanie technologii prefabrykowanych modułów drewnianych dodatkowo ograniczyło ilość tzw. prac mokrych, co przy realizacji wykonywanej w okresie jesienno-zimowym znacznie ułatwiło prowadzenie robót.
Oprócz wykorzystania drewna jako głównego materiału konstrukcyjnego oraz wełny drzewnej do izolacji ścian wewnętrznych i stropu, w nowym budynku szkoły zaimplementowano szereg innych proekologicznych rozwiązań, które w znacznym stopniu zwiększają jego efektywność energetyczną. Wykorzystano m.in. przegrody zewnętrzne o podwyższonych parametrach izolacyjności termicznej, ogrzewanie podłogowe, mechaniczną wentylację z odzyskiem ciepła czy panele fotowoltaiczne umiejscowione na dachu budynku.
Ostatnim etapem realizacji było zagospodarowanie okolicznego terenu. W bezpośrednim sąsiedztwie szkoły powstał ogród skrzynkowy pozwalający na sadzenie i pielęgnowanie roślin w ramach zajęć dydaktycznych, ogród sensoryczny z 44 polami oraz zielona klasa, czyli miejsce do prowadzenia lekcji na zewnątrz. Ponadto na całym terenie wokół szkoły przygotowano trawniki, posadzono 28 drzew oraz ok 250 krzewów.
Nadesłał:
mateuf8
|