Logistyka dla branży fotowoltaicznej


2021-11-19
O potencjale polskiego rynku fotowoltaiki, wymaganiach względem pracy operatora logistycznego oraz charakterystyce transportów dla tej branży rozmawiamy z Radosławem DZIEKANEM, specjalistą ds. kluczowych klientów, GEFCO Polska.
Jak wygląda rynek fotowoltaiki w Polsce?
Krajowy rynek PV wyróżnia się bardzo wysokim potencjałem rozwoju na tle innych państw europejskich. Według raportu „Rynek fotowoltaiki w Polsce 2021” oraz danych Solar Power Europe, Polska zajęła 4. miejsce w Europie pod względem dynamiki wzrostu mocy w instalacjach fotowoltaicznych w 2020 roku. Nasz kraj wyprzedził w zestawieniu Francję, Włochy oraz Portugalię i ustępuje wyłącznie rynkowi hiszpańskiemu, niderlandzkiemu oraz niemieckiemu.

Z czego wynika sytuacja w branży PV i jak na nią wpływa pandemia?
Za dotychczasowym, dynamicznym rozwojem stoją inwestycje przede wszystkim osób prywatnych, szukających alternatywy dla szybko rosnących cen prądu. Innym motywatorem jest coraz większa świadomość ekologiczna, która przekłada się na zainteresowanie alternatywnymi źródłami energii. Powstaje coraz więcej farm fotowoltaicznych, a podmioty prywatne korzystają z dofinansowania na zakup i montaż odnawialnych źródeł energii, na przykład paneli słonecznych. Pomimo pandemii, rok 2020 był najlepszym w historii branży fotowoltaicznej w Polsce. Moc krajowych instalacji PV wrosła w tym czasie o 200%.

O czym powinien pamiętać operator logistyczny, pracując dla tej branży? 
Dynamiczny rozwój branży fotowoltaicznej generuje coraz większe wolumeny towarów w sieciach dystrybucyjnych. Na rynku fotowoltaiki działa wiele firm. Każda z nich ma nieco inne oczekiwania wobec dostawców usług logistycznych, a większość dostaw jest realizowanych do odbiorców prywatnych. Palety z panelami są niewymiarowe, co podnosi wymagania względem środków transportu. Dlatego głównym wyzwaniem jest konieczność dostosowania się operatora logistycznego do potrzeb klienta. Inaczej bowiem organizuje się linię dostaw do klientów indywidualnych, a inaczej pracuje na zlecenie importera paneli fotowoltaicznych z Azji czy dla firmy budującej farmy solarne. Jako GEFCO wielokrotnie udowodniliśmy, że potrafimy dobrze adaptować procesy logistyczne pod konkretny produkt i segment rynku.

Jakie szanse widzicie dla siebie?
Dla GEFCO rynek energii alternatywnej jest bardzo dobrym segmentem do rozwoju. Po pierwsze jako Grupa GEFCO świadczymy usługi logistyczne niemal w każdym kraju na świecie, korzystamy praktycznie z każdego środka transportu i oferujemy szereg usług dodatkowych, takich jak kompleksowa obsługa celna, magazynowanie czy logistyka ostatniej mili.

Co ciekawe, nasze doświadczenie zdobyte w ramach pracy dla innych branż również znajduje zastosowanie w sektorze PV. Lata spędzone przy obsłudze segmentu motoryzacyjnego zaowocowały szczególnym dopracowaniem procesów, w których wymagana jest niemal chirurgiczna precyzja, aby towary bez uszczerbku dotarły do finalnych odbiorców. Tak jest w przypadku pojazdów gotowych, oryginalnych części karoserii, w tym szyb, całych kabin pojazdów czy też motocykli. Doświadczenia te bezpośrednio przekładają się na logistykę dla sektora OZE, dla którego kluczowe są dostawy na czas oraz brak uszkodzeń. Spełnienie tych kryteriów pomaga budować pozytywny wizerunek nadawcy oraz operatora w opinii klienta końcowego.

Z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć w transporcie?
Operator logistyczny musi być dobrze przygotowany do transportu towarów o wymiarach niestandardowych. Na adres inwestora prywatnego przeważnie realizujemy dostawy palet o niestandardowych wymiarach. Zależnie od produktu i wymiarów, na jednej palecie przewozimy od 10 do 30 paneli. Wymiary dłużyc mogą dochodzić nawet do 6 metrów. W GEFCO specjalizujemy się w obsłudze takich ładunków. 

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?
Najważniejsze jest postępowanie zgodnie z instrukcjami producenta i nadawcy. Towar przyjeżdża do Polski głównie w kontenerach i jest oryginalnie zapakowany. O ile obsługa magazynowa nie jest skomplikowana, bo wystarczy posługiwać się piktogramami, o tyle kompletacja i dekompletacja produktów wymaga wiedzy, dzięki której unikniemy ryzyka uszkodzeń. Re-packing palety wymaga zaangażowania dodatkowych zasobów produkcyjnych oraz znacznej ilości dodatkowych zabezpieczeń towarów, w tym również odpowiednio dostosowanych systemów magazynowych, mogących sprostać wszystkim wymaganiom klienta. W przypadku rozwiązań niestandardowych, dla naszych potencjalnych klientów jesteśmy w stanie przygotować rozwiązania szyte na miarę.

Rynek fotowoltaiczny wydaje się być bardzo rozproszony. Z kim chcecie współpracować?
Nie chcemy zamykać się na współpracy tylko z wybranymi podmiotami. Partnerem dla nas są producenci i importerzy oraz firmy monterskie, które wymagają terminowych dostaw pod dowolny adres. W Polsce działa wiele fabryk i dużych graczy z sektora energii alternatywnej, którzy potrzebują wsparcia logistyki międzynarodowej, ponieważ działają na rynkach europejskich i azjatyckich. Chcemy być partnerem dla firm z wszystkich tych segmentów - przejmiemy obsługę logistyczną importu, eksportu, magazynowania, transportu czy obsługi celnej. Układamy procesy pod potrzeby klienta i działamy jak partnerzy w biznesie, tak jak od wielu lat ma to miejsce w przypadku branży motoryzacyjnej.

Czym chcecie do siebie przekonać?
Wiemy jak ważny w tej branży jest czas i dlatego w sposób szczególny dbamy o terminowości dostaw. Naszym drugim priorytetem jest niska szkodowość, z racji na wysoką wartość przewożonego towaru. Dysponujemy stałą flotą kontraktową, w pełni wyposażoną w narzędzia pozwalające realizować usługi transportowe dla klientów branży fotowoltaicznej. Regularnie wykorzystujemy również nasze doświadczenie z branży automotive. Dzięki temu wiemy, jak realizować transporty towarów wrażliwych na uszkodzenia i jak zabezpieczyć towar na czas transportu. Również brak tradycyjnego adresu nie jest dla nas problemem. Gdy dowozimy towar na budowę farmy fotowoltaicznej, najczęściej posługujemy się wyłącznie koordynatami GPS, które w takich sytuacjach gwarantują terminowość dostaw i eliminują wiele problemów.
 
Wierzymy, że indywidualna obsługa klienta i budowanie długoterminowych relacji opartych na zaufaniu są głównymi czynnikami sukcesu. Dlatego każdy klient GEFCO posiada swojego dedykowanego opiekuna, z którym może rozwijać swój biznes w Polsce i zagranicą.


Nadesłał:

GEFCO Polska
http://pl.gefco.net/pl/

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl