Szkło i pszenica jako materiały budowlane? Sprawdź jak połączyć innowacyjność z ekologią
Współczesne firmy pokazują, jak nowoczesność może iść w parze z dbałością o środowisko. Coraz bardziej dążą, by zamiast substancji chemicznych wykorzystywać w swoich produktach składniki pochodzenia naturalnego, ponieważ zdają sobie sprawę ze wzrostu świadomości konsumentów.
Właściciele udoskonalają także proces produkcji, aby zminimalizować szkodliwość wobec środowiska. To sposób, by wyjść naprzeciw najnowszym trendom biznesowym i jednocześnie dbać o wizerunek.
Na skład produktu zwracają uwagę nie tylko konsumenci towarów szybko zbywalnych, lecz także osoby, odpowiedzialne za duże inwestycje budowlane. Wykorzystanie odpowiednich materiałów pozwala im na stworzenie możliwie najbardziej komfortowych warunków dla ich użytkowników. Ma to również wpływ na prestiż i wartość samych obiektów. W przypadku paneli akustycznych warto zwrócić uwagę na wpływ ich składu na samopoczucie osób, przebywających w miejscach, w których je zastosowano. To, z czego zostały zrobione, ma między innymi wpływ na jakość powietrza w pomieszczeniu.
Człowiek jest nieustannie narażony na duże ilości zanieczyszczeń, które docierają do niego z zewnątrz. Dobór paneli ściennych lub sufitowych pochodzenia naturalnego, pozwala na ochronę zdrowia przed dodatkowymi negatywnymi czynnikami. Dbałość o zdrowie konsumenta jest kluczowe dla odpowiedzialności biznesu.
Recycling jako sposób na rozwój
Firmy coraz częściej zamiast zwiększać eksploatację planety wykorzystują materiały, które znalazły już wcześniej zastosowanie. Może się to wiązać zarówno z użyciem materiałów nadających się do recyclingu, jak i z przekazywaniem odpadów z produkcji firmom trzecim. Przykładem ekologicznego podejścia do biznesu jest firma Ecophon produkująca panele akustyczne. Wykorzystuje ona w swoich produktach szkło gospodarcze, odpadowe butelki szklane oraz wewnętrzne odpady z procesu produkcji wełny szklanej. Szkło pochodzące z recyclingu stanowi łącznie ok. 70% paneli. Pozostała część to lepiszcze pochodzenia roślinnego.
„Skład ten jest właściwy dla wszystkich produktów, aby osoba, która decyduje się na skorzystanie z paneli akustycznych firmy, nie musiała rezygnować z tak ważnych właściwości jak odpowiednia akustyka, design czy trwałość” – mówi Maciej Kuczyński, Dyrektor Generalny Ecophon w Polsce. Firma dba także o utylizację paneli, które po zakończeniu eksploatacji, mogą zostać ponownie wykorzystane, do produkcji nowych produktów. Korzystanie z paneli ekologicznych pozytywnie wpływa na wizerunek firm i instytucji, które decydują się na ich instalację, ponieważ podkreśla ich odpowiedzialność za środowisko oraz dbałość o komfort użytkowników.
Udoskonalanie produktu może się wiązać z eliminowaniem jego szkodliwości oraz wcale nie musi oznaczać znacznego zwiększenia kosztów produkcji, a ekologiczne podejście nie musi zmuszać firmy do ustępstw na rzecz jakości. Naturalne składniki to także udoskonalone pochłanianie dźwięku. Panele akustyczne zawierające wełnę szklaną 3 generacji, znacznie lepiej pełnią swoją funkcję.
Nie wszystkie firmy są w stanie osiągnąć odpowiednio wysokie parametry produkcji oraz wystarczająco duży stopień wykorzystania materiałów z recyclingu. Uniemożliwia im to zdobycie certyfikatów, potwierdzających jakość ich produktów. Ecophon posiada między innymi tzw. EPD (Environmental Product Declaration) czyli dokument w sposób przejrzysty przedstawiający dokładną analizę cyklu życiowego produktów. Najistotniejszym certyfikatem, który zdobyła firma jest spełnienie francuskiej normy VOC A+, która wiąże się z niską emisją formaldehydu. Zbyt duża emisja formaldehydu może potencjalnie wywołać szereg niepożądanych objawów, jak podrażnienia oczu, gardła, skóry czy reakcje alergiczne. Między innymi dzięki temu firma może kierować swoją ofertę także do osób wrażliwych na obecność alergenów.
Innowacyjność wełny szklanej 3 generacji
Doskonałym przykładem połączenia ekologiczności i innowacyjności jest wełna szklana 3 generacji, która zawiera szkło pochodzące z recyclingu oraz spoiwo na bazie pszenicy. Poprzednia generacja wykorzystywała lepiszcze ropopochodne. Dzięki ich wykluczeniu z procesu produkcji, firma Ecophon oszczędza łącznie 24 tysiące baryłek ropy rocznie (czyli 3.9 milion litrów) oraz znacznie ogranicza emisję substancji chemicznych, takich jak formaldehyd, do atmosfery.
„Wykorzystanie naturalnych składników wiąże się nie tylko z uniknięciem szkodliwego wpływu na przyrodę, lecz także zapewnia osobom, znajdującym się w pomieszczeniach, w których wykorzystano produkt, odpowiednie warunki w zakresie czystości powietrza. Istotnym czynnikiem jest także zapach, który dzięki swojej naturalności, jest znacznie lepiej odbierany, niż w przypadku pomieszczeń z panelami wykorzystującymi substancje pochodzenia chemicznego” – komentuje Maciej Kuczyński.
Prowadzenie firmy w oparciu o zrównoważony rozwój
Firmy korzystające z zasobów środowiska naturalnego coraz większą uwagę muszą zwracać na to, jaki wpływ na otoczenie ma ich funkcjonowanie. Myśląc o zrównoważonym rozwoju, powinny także zwrócić uwagę na to, by poprzez swoje działanie przyczyniać się do poprawy życia ludzi oraz by ich rozwój nie wiązał się ze wzrostem szkodliwości dla środowiska.
Pełna odpowiedzialność nie wiąże się wyłącznie z zadbaniem o to, by zużywać jak najmniejsze ilości surowców i wykorzystywać przy tym jak najmniej energii. Należy także zatroszczyć się o kwestie związane z transportem oraz utylizacją odpadów. Na przykład pył wełny szklanej, pochodzący z procesu produkcyjnego płyt Ecophon, nie jest wyrzucany. Zamiast tego wytwarza się z niego lekkie kruszywa EcoDrainTM, które wykorzystuje się jako warstwę drenującą na wysypiskach śmieci. Natomiast stal odpadową przekazuje się lokalnym firmom, które znajdują dla niej ponowne wykorzystanie.
Zmiana lepiszcza w składzie płyt Ecophon ma pozytywny wpływ na ich transport. Panele z wełny szklanej 3 generacji są lżejsze, przez co ich przewiezienie pozwala na zużycie mniejszej ilości paliwa. Firma zoptymalizowała także załadunek samych samochodów tak, aby znajdowało się w nich jak najmniej pustych przestrzeni i możliwe było przewiezienie jak największej ilości produktu w jednym pojeździe dostawczym.
Firmy dostrzegają potencjał do dalszych zmian, które mogą przynieść korzyść środowisku, liczba korporacji świadomych ekologicznie nieustannie rośnie. Zmiany związane z dostosowywaniem się do potrzeb środowiska, którym ulega współczesny biznes nie muszą wynikać z wewnętrznych procesów. Mogą wynikać z wzajemnego oddziaływania oraz wzajemnego inspirowania się firm. Ecophon nieustannie zachęca firmy transportowe, z którymi współpracuje do używania paliw odnawialnych. Takie działania mają pomóc wywierać pozytywny wpływ na ludzi nie tylko poprzez zapewnienie im wysokiego komfortu użytkowania produktu, lecz także poprzez zadbanie o przyjazność środowisku własną oraz swoich partnerów biznesowych.
Historia firmy Ecophon sięga 1958 roku, kiedy w Szwecji wyprodukowano pierwsze materiały dźwiękochłonne z wełny szklanej, służące redukcji hałasu w miejscach pracy. Obecnie firma jest światowym dostawcą systemów sufitów akustycznych i paneli ściennych, zapewniających zdrowe środowisko pracy w obiektach biurowych, oświaty, służby zdrowia i przemysłu czystego. Ecophon należy do Grupy Saint-Gobain i posiada oddziały sprzedaży oraz dystrybutorów w większości krajów Europy. Celem Ecophon jest osiągnięcie pozycji globalnego lidera w kształtowaniu komfortu akustycznego poprzez dostarczenie dźwiękochłonnych systemów oraz zapewnienie lepszego samopoczucia i zwiększenia wydajności użytkowników końcowych. Ecophon utrzymuje stały dialog z agencjami rządowymi, organizacjami i instytutami badawczymi zajmującymi się środowiskiem pracy. Przyczyniamy się do poprawy warunków wszędzie tam, gdzie ludzie pracują i porozumiewają się.
Nadesłał:
Marcin247
|