Wysokie koszty ogrzewania głównym powodem przeprowadzania termomodernizacji


Wysokie koszty ogrzewania głównym powodem przeprowadzania termomodernizacji
2017-11-22
Dla ponad 65% Polaków głównym powodem wpływającym na decyzję o przeprowadzeniu termomodernizacji są wysokie koszty ogrzewania – taki wniosek płynie z ostatniego badania przeprowadzonego przez Centrum Badań i Analiz Rynku dla firmy ROCKWOOL Polska, producenta wełny skalnej.

Poza wysokimi kosztami ogrzewania, drugim powodem wskazanym przez respondentów było utrzymanie odpowiedniego mikroklimatu w pomieszczeniach (11%). Zapewnia on odpowiednią ochronę przed wilgocią, pleśnią, grzybami, co w konsekwencji chroni domowników przed alergiami, astmą czy innymi chorobami układu oddechowego. Trzecim powodem, wskazanym przez co dziesiątego badanego, było bezpieczeństwo pożarowe – termomodernizacja wiąże się nie tylko z mniejszym zużyciem energii cieplnej; użycie wysokiej jakości materiałów niepalnych znacząco wpływa na zmniejszenie ryzyka rozprzestrzeniania się pożaru. Co interesujące, małe znaczenie miał dla badanych zewnętrzny wygląd elewacji – wskazało go jedynie niecałe 6% respondentów.

Wyniki badania nie są zaskakujące: Polacy wydają najwięcej na koszty związane z ogrzewaniem. W przypadku budynków wielorodzinnych koszty ogrzewania wynoszą nawet kilkaset złotych, a w domach jednorodzinnych mogą sięgać nawet 80% wszystkich kosztów eksploatacyjnych. Dlaczego Polacy wydają tak dużo na ogrzewanie?

 

Faktem jest, że budownictwo w Polsce jest bardzo niejednorodne wiekowo, jednak procentowo największa część domów jednorodzinnych została wzniesiona w latach 1945-1970. Domy z tego okresu są bardziej energochłonne niż te współczesne, co analogicznie wiąże się z większymi wydatkami na ogrzewanie. Jednak z każdą kolejną dekadą budynki stają się coraz bardziej efektywne energetycznie – wynika to z większej świadomości Polaków na temat energooszczędności i korzyści, które z niej wynikają.

 

Wyniki badania komentuje Piotr Pawlak, ekspert marki ROCKWOOL: Przeprowadzaliśmy symulację redukcji zużycia energii przez budynek mieszkalny. Pod uwagę wzięliśmy dwa najpopularniejsze typy domów jednorodzinnych – niewielki jednopiętrowy dom o dwuspadowym dachu z poddaszem użytkowym oraz większy o płaskim dachu – tzw. „kostkę”. W symulacji zakładaliśmy przeprowadzenie kompleksowej modernizacji: zastosowanie odpowiedniej izolacji przegród zewnętrznych, wymianę okien oraz modernizację i optymalizację pracy systemu ogrzewania. Dzięki odpowiednio przeprowadzonej termomodernizacji z wykorzystaniem wełny skalnej, koncentrując się głównie na ograniczeniu strat ciepła z domu, można osiągnąć nawet 65% oszczędności – oczywiście dla każdego budynku wartość ta zależy od bardzo wielu charakterystycznych czynników. W skali roku, dla każdego domu jednorodzinnego, są to tysiące złotych oszczędności. Odpowiedni materiał termoizolacyjny to co prawda większy wydatek, ale zważywszy na to, że np. wełna skalna jest w stanie utrzymać swoje właściwości termiczne nawet przez 50 lat, koszty te z pewnością nam się zwrócą.

 

Termomodernizacja, czyli docieplenie domu poprzez zastosowanie odpowiedniej izolacji termicznej, jest najbardziej logicznym rozwiązaniem, by zmniejszyć koszty ogrzewania, ale to nie jedyna korzyść. To także gwarancja odpowiedniej cyrkulacji powietrza, właściwego mikroklimatu, bezpieczeństwa pożarowego oraz efektywnego, zrównoważonego i ekologicznego ogrzewania. Poprawnie zaplanowany proces termomodernizacji zawsze powinien się być zgodny z zasadą: najpierw ograniczamy straty ciepła z budynku, potem efektywnie dostarczamy potrzebną ilość energii do jego ogrzania. Nigdy odwrotnie.

Badanie dla marki ROCKWOOL zostało zrealizowane we wrześniu 2017 roku, metodą CATI, na reprezentatywnej próbie 1000 gospodarstw domowych.

 

O ROCKWOOL Polska Sp. z o.o.:

Jako ROCKWOOL Polska Sp. z o.o. jesteśmy częścią Grupy ROCKWOOL. Posiadamy 2 fabryki w Polsce – w Cigacicach i w Małkini. Zatrudniamy ponad 1200 pracowników. W naszej ofercie znajdują się izolacje budowlane, specjalistyczne izolacje i rozwiązania techniczne oraz przemysłowe.

Jako Grupa ROCKWOOL czujemy się zobowiązani do poprawy warunków życia każdego, kto korzysta z naszych rozwiązań i produktów. Nasza wiedza i doświadczenie pozwalają nam rozwiązywać wiele z najistotniejszych dziś wyzwań w zakresie zrównoważonego budownictwa: od redukcji zużycia energii i zanieczyszczenia hałasem, przez podniesienie bezpieczeństwa pożarowego, do skutecznej walki z niedostatkiem wody oraz powodziami. Szeroka gama naszych produktów i rozwiązań odzwierciedla różnorodność potrzeb mieszkańców naszego globu, wspierając jednocześnie naszych partnerów w zmniejszaniu emisji dwutlenku węgla.

Wełna skalna to niezwykle wszechstronny materiał, stanowiący podstawę wszystkich naszych działań. Z zespołem
ok. 10 500 oddanych kolegów i koleżanek z ponad 35 krajów jesteśmy światowym liderem w produkcji rozwiązań z wełny skalnej. Od izolacji budowlanych, akustycznych sufitów oraz zewnętrznych okładzin fasadowych, przez rozwiązania ogrodnicze i zmodyfikowane włókna używane w przemyśle, aż do izolacji dla przemysłu i energetyki oraz przemysłu morskiego i przybrzeżnego.

Informacje dla mediów:

 

Tomasz Weber

Kierownik Działu Komunikacji Marketingowej & PR

ROCKWOOL Polska

 

tel.: 68 385 01 51

tomasz.weber@rockwool.com

 

 

Sandra Steinmetz

Account Executive

Monday PR

 

tel.: 696 158 430

sandra.steinmetz@mondaypr.pl



Nadesłał:

Mondaypr

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl